Kosttillskott & vitaminer. Fri frakt

Super Omega 3 Active.
- Med ett högt innehåll av EPA & DHA.
- Endast från fritt levande makrill, sardin & tonfisk.
- Endast från hållbart fiske i sydamerikanska delen av Stilla Havet.
- Utan genteknologi.

Rekomendation: 3 x 1 kapsel/dag.
Dagsranson innehåll:
- Omega 3 fettsyror, 1260 mg.
- EPA, 630 mg.
- DHA 420 mg.
- Beta-Glucan 117 mg.

Fettsyrorna EPA (Eicosapentaensyra) & DHA (Docoshexaensyra) är viktiga för att uppehålla sunda hjärtfunktioner. De har t ex. stor inverkan på blodlipidnivåerna & gör att blodet flyter lättare.

Det finns ett antal fleromättade och nyttiga fettsyror som kallas omega-3. De är så kallade essentiella fettsyror vilket betyder att kroppen inte själv kan skapa dem utan vi måste få i oss dem via kosten. De är därför mycket viktiga för god hälsa. Det finns olika sorters omega-3-fettsyror; DHA (dokosahexaensyra) och EPA (eikosapentaensyra) kallas ofta också fiskolja eftersom att de finns i fisk och skaldjur, medan ALA (alfalinolensyra) kommer från växtriket och finns i rapsolja, linfröolja, portlak och valnötter. Kroppen kan dessutom omvandla ALA till EPA och DHA i små mängder om det skulle behövas.

Fisk innehåller mycket av dessa nyttiga fettsyror och anledningen till det är att fisk äter alger som innehåller omega-3. En fisk äter ju dessutom andra fiskar och får på så sätt i sig en ännu mer fiskfettsyror. Men man ska inte räkna med att all fisk innehåller de här viktiga fetterna, till exempel så innehåller inte odlad lax omega-3 om det inte har tillsatts i fodret.

Om du vill få i dig mycket omega-3 så ska du äta fet fisk som makrill, sardin, sill, ansjovis och lax. Gillar man inte fisk och ändå vill vara säker på att man ändå får i sig tillräckligt fiskfettsyror så finns det kosttillskott och naturläkemedel. Det finns en mängd olika sorter ute i handeln att välja emellan och priserna kan variera kraftigt mellan olika butiker. Oftast blir det billigare att beställa via internet.

Vi behöver fiskfetter för optimal hälsa i hjärnan och kroppen i övrigt. Omega-3 har i vetenskapliga studier visat på en rad positiva hälsoeffekter som:

- Sänkning av blodfetter och blodtryck och minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar

- Bibehåller blodkärlens elasticitet (bra för blodcirkulationen)

- Hjärnans kapacitet förbättras

- Ökar mängden serotonin (en må bra-substans) i hjärnan och lindrar depressioner

- Bekämpar inflammationer i hjärnans celler och blodkärl

- Cellmembranen blir mer mjuka och elastiska